Vel blåst!

For et par uker siden var jeg på kveldskurs i glassblåsing på Glasshytta Blåst.
Det var en kjempekoselig kveld hvor vi fikk dekorere et glass i selvvalgt farge samt å blåse en julekule. Siden det nærmer seg jul og jeg kom i en veldig julestemning av gløggen, mandarinene og pepperkakene vi fikk servert valgte jeg fargen julerød.
Glassblåsing er en kunst og det hadde vært moro og fått prøve flere ganger. I tillegg til å lage våre egne ting fikk vi også en demostrasjon av hvordan glassblåserne lager litt mer avanserte ting. Jeg må si jeg har fått et helt annet forhold til håndblåst glass etter dette. Etterhvert ønsker jeg meg definitivt noen håndblåste vinglass herifra!

Glasset er dekorert med sandblåsing. Vi begynnte med å maskere glasset med tape, deretter skar vi ut mønstret vi ville ha med kniv. Da vi var fornøyd med mønsteret kunne vi gå i gang med blåsing. Mitt glass er dekorert med hjerter og prikker. Under hjertene er det også blåst inn flammer, men de vises nesten ikke pga høyden på lyset. Skulle jeg få anledning til å gjøre dette om igjen ville hatt mønsteret litt høyerer opp på glasset slik at det kommer bedre fram når man har lys i glasset. I bunnen av glasset har jeg gravert inn dato og signatur.

Vi fikk også blåse en julekule i selvvalgt farge. Jeg valgte samme farge som på glasset. Glasset ble farget ved å rulle den varme glassklumpen i pigment for deretter å varme den opp igjen. Det var moro å få prøve å blåse i glass. Man måtte overhodet ikke blåse like hardt som jeg hadde sett for meg. For å forme kula brukte vi et redskap som så ut som en gigantisk pinsett. Det var utrolig varmt på hendene selv om vi var 10-15 cm unna glasset. Etter at vi hadde forma kula ble den løsna fra blåsestanga og vi fikk en klump med klart glass som vi fikk lage en krok av. Ganske kult!

Alt i alt en minneverdig kveld, og det anbefales alle som har muligheten å dra på et slikt kurs!

1 kommentar »

  1. Victoria Said:

    Kjempefine ting! 🙂
    Jeg vil også blåse egen glasskule!


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Legg igjen en kommentar

