50-tallsinvasjon!

Jeg har vært så heldig å arve noen gamle møbler fra mine besteforeldre. Nå er opp-pussingen ferdig og møblene er på plass i stua i nyhuset. Jeg synes det er kjempekoselig med møbler som har historie og sjel.

This slideshow requires JavaScript.


Fars gamle stuebord
Dette flotte bordet har jeg arvet etter min farfar. Det var opprinnelig i brunsvart høyglans, men bordplata var ødelagt og måtte pusses opp så jeg valgte å male hele bordet i en annen farge. Bordet ble kjøpt nytt da besteforeldrene mine flyttet inn i nytt hus på midten av 50-tallet. Synes spesielt bena er fine.

Mors gamle gyngestol
Gyngestol med lammeskinnspose
Denne lille gyngestolen har jeg arvet etter min farmor. Vi vet ikke helt hvor gammel den er, men vi vet at hun hadde den med da hun flyttet hjemmefra, så den er minimum fra tidlig 50-tall. Den var opprinnelig trehvit. Nå står den i stua med juniors nye lammeskinnspose i, og den er veldig lun og god å sitte i. Når det blir kaldere igjen og posen skal i vogna har jeg en plan om å få et rødt saueskinn i den.

Både stolen og bordet er spraylakkert med 5-6 lag med hvit poesi fra Lady. Tusen takk til pappa som har gjort jobben!

Simo-vogn fra 1955
Sammen med bordet og stolen fikk jeg også en original Simo-vogn fra 1955. Vognen ble kjøpt ny til mamma da hun ble født. Den skal få lov å være stue/verandavogn til minstemann.

6 kommentarer »

  1. Åh, så fint det bordet va!! 🙂 Veit du, æ trur egentli at vi har et som e ganske likt, men at ho wenche og han terje ha tatt det på nyhytta sia vi hadde det ståanes i kjellarn hos de! Æ vil ha det tellbake 😉

    Gyngestolen va åsså kjempefin og vogna e jo supersøt! 🙂 Æ ska maile dæ oppskrift på rundstøkka i løpet av dagen! 🙂

    KLÆM

  2. Guro Said:

    Hei!

    Møblene var kjempefine, virkelig! Også er jo slike gamle møbler ofte mye mer solid og forseggjort enn de av nyere dato. Pluss at man får et mye koseligere preg på rommet, slik at det ikke ser ut som at det kunne komme rett fra en ikea-katalogÜ
    Beklager at dere ikke hørte mer fra oss 17. mai, kan vel si det sånn at stemninga ikke var helt på topp!!

  3. frida Said:

    Jag har också en sån barnvagn fast i vit med rött på sidan. skulle du nån gång vilja sälja så är jag mycket intresserad.

    • Veronika Said:

      Takk takk! (beklager sent svar, det har vært en stund siden jeg har vært her inne.)
      Jeg er veldig glad i den gamle barnevogna, den ble til og med brukt en stund utendørs til min nå 6-åringe sønn. Du kan tro det vakte oppmerksomhet!
      Vogna tilhører min bestemor, jeg er bare så heldig å få låne den:)

      mvh Veronika

  4. Vigdis Eilertsen Nysted Said:

    Endelig fant jeg et bilde av den gamle Simo barnevognen som jeg også har. Og det var her på bloggen din. Min er nesten samme farge, og med hvit farge inni pyntefeltet på siden. Jeg har vært på jakt etter hvilken modell det er, og du sier 1955. Vet du det helt sikkert? Det er ikke lett å finne historie om disse gamle barnevognene på nettet.
    Tusen takk for oppmerksomheten!

    • Veronika Said:

      Heisann!
      Barnevognen har vært i familien helt siden min bestemor kjøpte den før min mor ble født. Hun er født sent på året i 1955 og vognen ble kjøpt ny til henne. Så den ble kjøpt ny fra butikk i 1955, den kan jo selvfølgelig være en tidligere modell som ble solgt det året.
      Om du er interresert så kan jeg spørre min bestemor om hun husker flere detaljer?
      Vet du hva en slik vogn kostet på den tiden?
      mvh Veronika


{ RSS feed for comments on this post} · { TrackBack URI }

Legg igjen en kommentar

